Loading...
 Start Page
Ακορντεόν - Χαρούλα Τσαλπαρά
Κλίκ για μεγέθυνση
Ημέρες Διεξαγωγής: 8-14 Ιουλίου

«ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ: ΑΚΡΟΒΑΤΩΝΤΑΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΑΝΑΤΟΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΗ»

Το ακορντεόν, ο ρόλος και η εξέλιξή του στη λαϊκή μουσική των αστικών κυρίως κέντρων του ελλαδικού χώρου κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα

Το ακορντεόν εισήχθη στον ευρύτερο χώρο της ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων στα μέσα-τέλη του 19ου αιώνα όπως και άλλα όργανα που προήλθαν από την κεντρική Ευρώπη και προσαρμόστηκαν στα ιδιαίτερα λαϊκά μουσικά ιδιώματα της κάθε περιοχής. Χρησιμοποιήθηκε ευρέως στις περιοχές αυτές, σαν ένα όργανο εύκολο, ελαφρύ, χρηστικό και μεταφερόμενο, που εξυπηρετούσε τους λαϊκούς μουσικούς να παίζουν και να τραγουδούν οπουδήποτε, χαρίζοντάς τους αυτοδυναμία και ανεξαρτησία. Σκοπός του σεμιναρίου αυτού, είναι να φωτίσουμε το λαϊκό αυτό τρόπο χρήσης του οργάνου, το ρεπερτόριο και την εξέλιξή του με σημείο αναφοράς μας την ύπαρξή του από τις απαρχές ήδη της δισκογραφίας και τις πρώτες πλάκες των 78 στροφών μέχρι σχεδόν να υποσκελιστεί από το ηλεκτρικό αρμόνιο μετά τη δεκαετία του 1950. Το σεμινάριο απευθύνεται σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες ακορντεονίστες ή και μη,  που αισθάνονται αγάπη ή έστω περιέργεια για τον ξεχωριστό αυτό τρόπο παιξίματος σε αυτή τη μικρή γωνιά του κόσμου.

Το σεμινάριο διαρκεί 7 ημέρες, συνολικά 21 ώρες, τουτέστιν 3 ώρες κάθε ημέρα. Η πρώτη μέρα θα περιλαμβάνει σύντομη θεωρητική κατατόπιση, ενώ η κάθε μέρα θα περιλαμβάνει ξεχωριστή μελέτη των δομικών χαρακτηριστικών (δρόμος, ρυθμός, συνοδεία, ταξίμι)*  διαφορετικού λαϊκού μουσικού έργου, παρμένο από το πλούσιο ρεπερτόριο του ακορντεόν στη μουσική του ελλαδικού χώρου. Αναλυτικότερα:

Κυριακή 8/7: Γνωριμία. Θεωρητικό Μέρος: Ιστορικό, πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο του πρώτου μισού του 20ου αιώνα. Το ακορντεόν σε αυτό το πλαίσιο και η διαφοροποίηση των ρόλων του στα έργα των μικρασιατών συνθετών από τη μετέπειτα λαϊκή μουσική. Το όργανο, και οι άνθρωποι – σολίστες.  Μικρή παρουσίαση των μουσικών έργων και των χαρακτηριστικών που θα μελετηθούν.

Δευτέρα 9/7: Μάγκικο Χασάπικο

Τρίτη 10/7: Σερβικάκι αλάνικο

Τετάρτη 11/7: Πλακιώτικο ζειμπέκικο

Πέμπτη 12/7: Πολίτικο Συρτό

Παρασκευή 13/7: τραγούδι επιλογής

Σάββατο 14/7: Επίλογος – Επανάληψη – Συναυλία (;)

 

(*)Κάθε ημέρα θα περιλαμβάνει από ένα διαφορετικό μουσικό έργο, έτσι ώστε να εξασκηθούμε με διαθεματικό τρόπο πάνω στους δρόμους, τη ρυθμολογία, τη συνοδεία και τον αυτοσχεδιασμό, μέσα από το ζωντανό ρεπερτόριο του οργάνου. Η διδασκαλία των μουσικών έργων θα γίνει τόσο μέσω μελέτης καταγραφών, όσο και βιωματικά τις ώρες του σεμιναρίου. Οι παρτιτούρες των έργων που θα διδαχθούν θα αποσταλούν μαζί με ηχητικά δείγματα πριν το σεμινάριο στους ενδιαφερόμενους έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα μιας πρώτης ματιάς.

 

Βιογραφικό

Η Χαρούλα Τσαλπαρά γεννήθηκε στην Αθήνα. Με την παρότρυνση της δασκάλας της μουσικής προπαιδείας στο νηπιαγωγείο, συνεχίζει στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας.

Σε ηλικία επτά ετών, ξεκινά να παρακολουθεί μαθήματα πιάνου στο Ωδείο Αθηνών στην τάξη του κ. Γιάννη Μιχαηλίδη καθώς και θεωρίας της μουσικής, την οποία ολοκληρώνει μαζί με το Σολφέζ και το Dictee στην τάξη του κ. Κυριάκου Τσολάκη.

Το 2004 εισάγεται μεταξύ των δέκα πρώτων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Παν/μιου Αθηνών. Το 2005 συνεχίζει μαθήματα πιάνου στο Ωδείο Ορφείο Αθηνών με τον κ. Γ. Μιχαηλίδη ενώ παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές της πάνω στην Οργανογνωσία, την Ιστορία της Μουσικής, τη Χορωδία, τη Μορφολογία της Μουσικής καθώς και τη Μουσική Δωματίου και το Πρακτικό Διδασκαλείο. Τον ίδιο χρόνο, παρακολουθεί ετήσιο σεμινάριο Μουσικοθεραπείας με τη μέθοδο Nordoff-Robbins από τη Μαρία Φρουδάκη και μετά την ολοκλήρωσή του εργάζεται εθελοντικά με ομάδα μουσικοθεραπείας στο ΠΙΚΠΑ Βούλας για ένα χρόνο.

Το 2008 αποκτά το πτυχίο Αρμονίας στο Ελληνικό Ωδείο στην τάξη της Ε. Τζεράχη, και συνεχίζει τις σπουδές ανώτερων θεωρητικών για να αποκτήσει, δύο χρόνια αργότερα, το 2010, το πτυχίο Αντίστιξης με άριστα. Αποφοιτά από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών το ίδιο έτος, ενώ ένα χρόνο αργότερα, το 2011, ολοκληρώνει τις σπουδές της στο πιάνο και αποκτά με άριστα το Δίπλωμα από το Ωδείο Ορφείο Αθηνών, τάξη του κ. Γ. Μιχαηλίδη. Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών της, παρακολουθεί, ανάμεσα σε άλλα αντικείμενα, σεμινάριο Μουσικής στην Κοινότητα (community music) υπό την δρα. Χριστίνα Αναγνωστοπούλου και στη συνέχεια κάνει πρακτική του σεμιναρίου μαζί με ομάδα στο Κέντρο Ημέρας Ηλιοτρόπιο για ένα χρόνο. Μιλά πολύ καλά την Αγγλική γλώσσα (πτυχίο Proficiency το 2001).

Από το 2005 ξεκίνησε να ασχολείται με την ελληνόφωνη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική ενώ από το 2007 και μετά βρέθηκε στο κατώφλι του αχανούς μουσικού κόσμου της Ανατολικής Μεσογείου, με πρώτη πόρτα τον μεσοπολεμικό ελλαδικό χώρο, μέσα από τις ηχογραφήσεις των 78 στροφών. Από το 2013 ξεκινά να παίζει ακορντεόν, με πρώτο δάσκαλο τον Ανδρέα Τσεκούρα και στη συνέχεια με την εποπτεία του Ηρακλή Βαβάτσικα.

Συμμετοχή σε μουσικά σχήματα: HiPsi 78rpm (2007-2011), Μουσική Αυλή - Μουσική Αυλή-Smyrne (Athenaeum Kelari, 2012-2013), Smyrna (2014), Ρομβία (2014-), Loukoum Trio (2015), Μπαμ (2016-), Banda Iovanica (2015-).

Συμμετοχή σε θεατρικές παραστάσεις: ‘Μαρίκα’ (2015), ‘Nous sommes pareils à ces crapauds’ (2016- της εταιρείας Cie Les Mains Les Pieds et La Tête Aussi), ‘Oι Κόρες’ (2017, με την θεατρική ομάδα Bijoux de kant στo πλαίσιo του Φεστιβάλ Αθηνών), ‘Μπολιβάρ’ (2018, με τη θεατρική ομάδα Bijoux de Kant), ‘Ζωή είν' αυτή ζωίτσα μου’ (2018, με τη θεατρική ομάδα Bijoux de Kant).

Συμμετοχή σε μουσικά σεμινάρια: ‘Ακορντεόν: Ακροβατώντας ανάμεσα σε ανατολή και δύση’ (Syros accordion festival, 2017, Μουσικές αυλές, Ικαρία 2018) ‘Ρετρό τραγούδι: Θα σε πάρω να φύγουμε’ (Μουσικές Ιστορίες, 2017, συνεργατικό σεμινάριο μαζί με τη Ρένα Στρούλιου).

Έχει επίσης συμμετάσχει σε πλήθος παρουσιάσεων βιβλίου, συναυλίες και γλέντια.

Κυρίως από το 2011 και μετά, εργάζεται σταθερά ως τραγουδίστρια και μουσικός (μπαγλαμάς, ακορντεόν, πιάνο) σε κέντρα νυχτερινής διασκέδασης, γεγονός που της έδωσε την ευκαιρία να αποκτήσει σε μεγάλο βαθμό βιωματική γνώση πάνω στη λαϊκή μας μουσική. Παράλληλα, από το 2013, ζυμώνοντας εσωτερικά ολοένα τις μελωδίες της λαϊκής και παραδοσιακής μας μουσικής, ξεκινά να μελετά και να πειραματίζεται στο πιάνο, σε μια απόπειρα αναζήτησης της ταυτότητας και του ρόλου του οργάνου σαν μια ζυγαριά εξισορρόπησης Δύσης Ανατολής τόσο έξω, αλλά και μέσα στο μυαλό της. Η αναζήτηση αυτή συνεχίζεται και μέχρι σήμερα και μάλλον είναι αμφίβολο αν θα τελειώσει ποτέ. To ‘πείραμα’ αυτό ονομάστηκε PianOLAternΑ και παρουσιάζεται από το 2014 - 2018 τα μεσημέρια του Σαββάτου στο μοναδικό Ουζερί με πιάνο στην Αθήνα, το ‘Ουζερί Λέσβος’, ενώ το 2018 – 2019 αλλάζει στέκι και μεταφέρεται στο ‘Θεσσαλό’ στο Βοτανικό.

Έχει συνεργαστεί και συνεργάζεται με πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες του χώρου αυτού ενώ σήμερα, η Χαρούλα είναι μέλος του σχήματος Μπαμ (2015-) με τη Θεοδώρα Αθανασίου και το Γλαύκο Σμαριανάκη, Banda Iovanica (2015-) με τον Κλέαρχο Κορκόβελο, Γιάννη Νιάρχο και Γλαύκο Σμαριανάκη, συνεχίζοντας παράλληλα το εγχείρημα PianOLAterna, ενώ εργάζεται σε διάφορους χώρους διασκέδασης μαζί με πολλούς συνεργάτες που ανήκουν στη μεγάλη άτυπη κοινότητα με κοινό σημείο αναφοράς τη μουσική του γραμμοφώνου, καθώς και την παραδοσιακή μουσική του τόπου και ευρύτερα της ανατολικής Μεσογείου.

Musical Yards

Διεύθυνση: Αϊ Γιάννης, Χριστός Ραχών Ικαρία, ΤΚ 83301

Τηλέφωνα Επικοινωνίας:

Γιώργος Καττές 6976 948982   Έφη Καλοκαιρινού 6982 779661   Σταύρος Καρνάκης 6984 733455
Γιώργος Μαλαχίας 6940 553781  /  Λευτέρης Χρυσόγελος 6978 737696   Wim De Weerdt 6944 979413

email: info@musicalyards.gr

     

 

Login / Sitemap

© Copyright 2019 Μουσικές Αυλές Ικαρία